torsdag 10 november 2011

Jan Blomgren är ute och cyklar

Under rubriken "Cyklister lever farligt i Moskva" har SvD:s utsände i Moskva, Jan Blomgren, låtit meddela att man i Moskva just har invigt "stadens första cykelbana". Konstigt, tänkte jag, med tanke på att jag under långa promenader i Moskva har noterat att det finns gott om utrymme att cykla på gång-/cykelbanor som är åtskilda från trafiken. Ett par exempel visas nedan, där den första bilden är tagen mitt i centrum, och visar hur man kan cykla längs Moskvaflodens strand förbi självaste Kreml.





Efter att ha läst några ryska artiklar om den nya "cykelbana" Blomgren verkar syfta på så tror jag mig ha förstått att det handlar om ett språkligt missförstånd. På ryska använder man begreppet "velosipednaja dorozjka" (bokstavligt översatt "cykelstig") för två olika svenska begrepp, nämligen "cykelbana" och "cykelfält". Problemet är att dessa begrepp har helt olika betydelser. En cykelbana är en separat cykelväg som är åtskild från biltrafik, medan ett cykelfält är ett för cyklister reserverat körfält på en gata eller väg med biltrafik. I bilden nedan visas ett sådant cykelfält som är grönmålat:



Det nya som har hänt i Moskva är alltså inte att man anlagt en cykelbana, utan att man för första gången har börjat tillämpa den västerländska idén med cykelfält i biltrafiken. Den här ryska artikeln förklarar det på ett tydligt sätt. Första meningen lyder: "V Moskve pojavilas pervaja velosipednaja dorozjka, postroennaja prjamo na ozjivlennoj avtotrasse", dvs "I Moskva har för första gången öppnats en cykelväg, byggd direkt på en livligt trafikerad bilväg". Med andra ord handlar det om ett cykelfält, inte om en cykelbana.

Jag tycker f.ö. det verkar vara en ganska dålig idé med cykefält i Moskva. Bilden ovan visar tydligt hur dumt tänkt det är. Till höger finns ju en jättefin gångbana som man kan cykla på, där man slipper trängas med bilar. Varför skall då cyklisterna tvingas ut i trafiken, och "skyddas" från bilar enbart av ett streck i asfalten? I Moskva finns gott om sådana gångbanor som är åtskilda från trafiken, och själv skulle jag nog välja att cykla där istället för i ett cykelfält.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar